BankID

BankID er din digitale legitimasjon som gjør at du trygt og enkelt kan identifisere deg på nett. Du kan bruke det ved signering av dokumenter og avtaler i banken og i en rekke andre offentlige portaler, og ved trygg netthandel.
  • Bruk kodebrikke eller mobilen som kodegenerator
  • Enkelt og trygt å bruke
  • BankID er personlig - oppgi aldri koden til andre

Aktivering av BankID

Har du bestilt BankID? Her kan du aktivere den 
Kvinne med morratryne som bruker BankID-app på bussen

Nå har du mulighet til å få raskere BankID

Ved bruk av ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller telefonens skjermlås (PIN) kan du få en raskere BankID-innlogging. Les mer her

Slik sperrer du din BankID

Ta kontakt med banken!

Har du mistet kodebrikken din, eller mistenker du at den er stjålet, er det viktig å kontakte banken så raskt som mulig.

Har du mistanke om at noen har fått kjennskap til ditt BankID-passord, er det viktig å endre passord eller ta kontakt med banken umiddelbart.

BankID-oversikt

Lurer du på hvilke BankID-alternativer som er registrert på deg, og når avtalene utløper?

BankID på mobil fases gradvis ut

Fra 1.september er det ikke lenger mulig å aktivere nye BankID på mobil-avtaler. Dette er på grunn av at BankID på mobil gradvis skal fases ut og erstattes med BankID-app.
 Les mer om utfasingen her

Slik kommer du i gang

Slik oppretter du:

Forskjellen mellom BankID og BankID på mobil

Forskjellen på brikke og mobil?

BankID policy og avtalevilkår

The Trust Service Provider Statement (TSPS) beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbrukere for BankID og BankID på mobil. Hvis du ønsker å lese et forenklet dokument, kan du se relevante avtalevilkår (PDS):