Hopp til innholdet
En eldre man drikker kaffe og leser noe på nettbrettet sitt med alvorlig ansiktsuttrykk.
Fikk du aldri pakken du bestilte på nett, eller ble skoene du kjøpte helt annerledes og nå får du ikke tak i nettbutikken? 
Bankkort

Reklamasjon på kort og konto

Har du oppdaget feil eller ukjente transaksjoner på konto, kredittkortet eller bankkortet ditt – eller blitt belastet for en vare du ikke har mottatt?

Det kan skje, og heldigvis finnes det en løsning. Gjennom en reklamasjon kan du få pengene tilbake.

Når kan du sende inn reklamasjon? 

Du kan sende inn reklamasjon hvis: 

  • du har betalt med bankkort eller kredittkort, eller 
  • du finner en ukjent transaksjon på en av kontoene dine 

Husk: Reklamasjonen må sendes inn så raskt som mulig – og senest innen 13 måneder etter at pengene ble trukket. 

Tips

Reklamasjon på konto?

Ta kontakt med rådgiver i banken din, så hjelper vi deg!

Spørsmål og svar om reklamasjon

Hvis du mistenker at noen misbruker kortet eller kontoen din, er det viktig å handle raskt: 

Hvis du tror BankID kan være misbrukt, ring oss straks på +47 915 03850 – vi hjelper deg med å sperre den. 

Du kan sende inn reklamasjon hvis: 

  • du har blitt svindlet 
  • du ikke mottar varer eller tjenester du har bestilt 
  • varen er skadet, ødelagt eller ikke som beskrevet 
  • du kjøper en merkevare, men mottar en piratkopi 
  • selgeren ikke respekterer angreretten 
  • selgeren ikke har kreditert som avtalt 
  • du har sagt opp et abonnement, men blir fortsatt belastet 
  • reisen blir kansellert av flyselskap eller reisebyrå 
  • selgeren går konkurs 

Reklamasjon på konto  

  • Ta kontakt med rådgiveren din i banken – så hjelper vi deg videre! 

Reklamasjon på bankkort 
Reklamasjon på bankkort håndteres via Nets’ reklamasjonsportal. 

For å opprette en reklamasjon trenger du: 

  • BankID 
  • Personnummer 
  • Kortnummer 
  • Eventuell dokumentasjon (for eksempel kvittering eller dialog med butikken) 

Opprett reklamasjon for bankkort hos Nets

Trenger du hjelp underveis? Ring Nets på + 47 24 17 42 25. 

 

Reklamasjon på kredittkort 

Reklamasjon på kredittkort håndteresav Kredittbanken ASA.

For å opprette en reklamasjon trenger du: 
  • BankID 
  • Personnummer 
  • Legg ved en transaksjonsoversikt som viser kjøpene du ønsker å reklamere på. Du kan enkelt merke transaksjonene ved å logge inn i mobil- eller nettbanken og velge «Reklamasjon» under kredittkort, eller ved å logge inn i reklamasjonsportalen via bankens nettside, velge kortet og deretter «Reklamasjon».

Trenger du hjelp underveis? Ring Kredittbanken på + 47 73 88 44 42.

Vilkår
Dine rettigheter ved reklamasjon er regulert i Finansavtalelovens kapittel 2 om innskudd- og betalingstjenester, Visa sine regler, og de til enhver tid gjeldende avtalevilkår for ditt kort: 

  • Visa Bankkort 
  • Eika Kredittkort 
  • Eika Ansatt med privatansvar 

Komplett oversikt over samtlige vilkår finner du i prislisten.

Personvern 
Vi er ansvarlige for behandling av personopplysningene som oppgis og hentes inn når du registrerer en kortreklamasjon. Når du har registrert en sak i vår digitale løsning og signert denne med din BankID, lagres opplysningene i inntil 10 år. Hvis du starter en registrering, men ikke sender inn saken, vil ikke dine opplysninger lagres. Det samme gjelder for en reklamasjon du sender inn på papir. 

Har du spørsmål om personvern? Ønsker du informasjon om dine rettigheter rundt sletting, innsyn, klage og samtykke, finner du det på vår personvernside.